eksperyment biznesowy
11
wrz.

Eksperyment biznesowy

Pierwsze kroki w biznesie to sztuka latania

Zastanawiałeś się, dlaczego piloci odrzutowców najpierw uczą się w symulatorze?

Prowadzenie własnego biznesu jest jak pilotowanie takiego odrzutowca. Jasne, znajdzie się kilku, którzy wskoczą za ster i polecą prosto w przestworza, niestety większość będzie miało problem z wystartowaniem, a jak już wystartują, to często tuż po starcie można na horyzoncie zaobserwować piękne, kłębiaste czasze białych spadochronów…
Tylko, że wtedy kolejna lekcja może okazać się o wiele droższa, ponieważ w naszym kraju z pieniędzy publicznych na nowy samolot, czytaj – o bezzwrotną dotację na założenie własnego biznesu możesz starać się tylko raz, a jeśli inwestujesz swoje lub pożyczone i oprocentowane pieniądze to lądowanie może być tym bardziej przykrym doświadczeniem życiowym.

Zawsze musisz pamiętać o tym, że inwestycja w biznes zawsze niesie ze sobą ryzyko.

Jak skorzystać z symulatora lotu

symulator_barmix
symulator_barmix

W dobie bezzwrotnych dotacji na założenie działalności gospodarczej, dużej dostępności kredytów czy leasingu należy zadać sobie zasadnicze pytanie, a mianowiciew jaki sposób mogę zmniejszyć ryzyko niepowodzenia?.
Różnica między hazardem, a pierwszym w życiu biznesem jest niewielka, dlatego sprawdzaj rynek, badaj konkurencję, analizuj trendy, a jeśli możesz to przede wszystkim szukaj swoich pierwszych klientów, a dopiero potem dostarczaj produkt lub usługę.
Tak, dobrze przeczytałeś eksperymentuj na żywym organizmie, nie snuj wizji przyszłych zysków, pamiętaj najpierw klient, a dopiero później inwestycja własnego kapitału.

Kiedyś słyszałem historię, jak to przyszły przedsiębiorca wpadł na pomysł, żeby zrobić gabinet masażu w biurowcu, w którym pracował kilkadziesiąt firm.
Żeby zniwelować ryzyko, przeszedł się po wszystkich pracownikach z ankietą, baa on nawet pytał tych ludzi czy skorzystaliby z takiego gabinetu oraz ile byliby wstanie zapłacić za chwilę odprężenia.
Dane były obiecujące, więc przyszły przedsiębiorca zainwestował pieniądze w rozkręcenie gabinetu masażu i… nie miał klientów. Jeśli myślisz, że potencjalni klienci skłamali to się mylisz.

Eksperyment biznesowy

analiza barmix
analiza barmix

Różnica pomiędzy robieniem analizy rynku na papierze, a sprawdzaniem potencjału rynku poprzez eksperyment biznesowy jest mniej więcej taka, jak różnica pomiędzy krzesłem, a krzesłem elektrycznym.
Nie wiem czy wiesz, ale ludzie często co innego mówią, a co innego robią (potwierdzone naukowo) dlatego opieranie decyzji o opinie potencjalnych klientów jest bardzo ryzykowane.
Czym innym jest podjęcie decyzji o założeniu działalności w oparciu o sprzedaż, a dokładniej o przedsprzedaż.

Dzięki działalności nierejestrowanej (więcej o niej możesz przeczytać w tym artykule https://barmix.com.pl/barmix-a-dzialalnosc-nierejestrowana/) możesz bez fizycznie posiadanego produktu, zamieścić ogłoszenia w lokalnych mediach, zrobić kampanię na facebooku, zrobić wydarzenie promujące twoją usługę lub produkt.
Możesz wreszcie wysłać informację do potencjalnych klientów, że jeśli kupią produkt, którego fizycznie jeszcze nie masz to udzielisz im dużego rabatu lub dodasz do usługi coś ekstra.
Możliwość przedsprzedaży dają takie tzw. portale crowdfoundingowe tutaj znajdziesz najważniejsze z nich (https://mambiznes.pl/finansowanie/platformy-crowdfundingowe-polsce-swiecie-76980).

Jak przeprowadzić eksperyment biznesowy z Barmix

ekspryment biznesowy barmix
ekspryment biznesowy barmix

Biorąc pod uwagę wszystko co napisałem wyżej, masz kilka możliwości na to, aby przeprowadzić eksperyment, który da ci większą pewność czy inwestycja w Barmixa – automatycznego barmana ma sens.

Taki eksperyment będzie kosztował cię prawdopodobnie kilka tysięcy złotych, ale moim zdaniem warto podjąć te ryzyko.
Jeśli ten wydatek wydaje ci się spory jak na eksperyment to pomyśl sobie, że jeśli kupisz Barmixa to też będziesz musiał wydać pieniądze na reklamę, zatem różnica jest tylko taka, że jeśli eksperyment się nie powiedzie to stracisz 2-3 tyś zł, ale jeśli kupisz Barmixa, a następnie okaże się, że nie ma chętnych na tą usługę to będziesz na minusie 2-3 tyś zł (reklama, przedsprzedaż) plus ok. 20.000 zł za nietrafioną inwestycję.

To jak, planujemy działania przed-sprzedażowe?
Poniżej podsyłam ci kilka pomysłów wraz z szacunkowymi kwotami za dane działanie:

facebook
facebook


1. Załóż profil na facebooku i przygotuj płatną kampanię.
Załóż sobie, że jeśli w ciągu miesiąca zadzwoni do ciebie 20 osób to prawdopodobnie miałbyś szanse na jakieś dwie imprezy.
Jeśli nie znasz się na kanałach social media możesz zlecić to agencji marketingowej.
Jeśli sam poprowadzisz działania reklamowe to zaoszczędzisz sporo na agencji marketingowej, ale prawdopodobnie (jeśli nie jesteś specem od ustawiania reklam na facebooku) sporo zainwestowanego budżety kolokwialnie rzecz ujmując „przepalisz”.

2. Możesz zrobić prawdziwą kampanię crowdfoundingową na wyżej opisanej platformie (co wiąże się z prowizjami dla portalu rzędu kilku procent) i zrobić spore rabaty dla pierwszych pięciu klientów np. nie 999 zł za wypożyczenia barmixa, a np. 699 zł dla pierwszych 5 klientów.
Możesz też zrobić bardzo prostą stronę wizytówkę, na której zrobisz podobną promocję. Wszystko zależy od ciebie, pomożemy ci zarówno w jednym jak i w drugim rozwiązaniu.

3. Możesz opłacić w lokalnym medium artykuł sponsorowany, w którym zaprezentujesz Barmixa i napiszesz o promocji.
Na twoim miejscu połączyłbym pkt. 3 z pkt 2 czyli w treści artykułu przekierował potencjalnego klienta do portalu crowdfoundingowego lub strony wizytówki wtedy wzmocnisz oba działania.

4. Możesz również zamieścić ogłoszenie na portalu typu OLX i wrzucić go na sponsorowane jak robi spora część naszych partnerów.

5. Jeśli w twojej okolicy są akurat targi ślubne możesz się na nie wybrać z ulotkami.

6. Jeśli jesteś: fotografem, wizażystką, masz biznes z fotobudką, wynajmem samochodów na wesela itp.
To po prostu obdzwoń wszystkich swoich klientów i zaproponuj im Barmixa w atrakcyjnej promocyjnej cenie.

Podsumowanie

podsumowanie
podsumowanie

Pamiętaj, że najlepszą reklamą jest zadowolony klient, każda impreza na której będzie twój Barmix zwielokrotni twoje szanse powodzenia.
Dlatego jeśli uda ci się bez zakupu Barmixa sprzedać chociaż kilka terminów to jestem przekonany, że po 6-12 miesiącach świadczenia usług twoja firma nabierze tempa i zacznie rozwijać się dzięki reklamie szeptanej i poleceniom par młodych i gości imprez.

Tego Ci życzę choć musisz pamiętać, że nie ma zysków bez ryzyka, a decyzja o inwestycji zawsze jest twoją indywidualną decyzją.
To jak? Wchodzisz do symulatora lotu czy mam wypatrywać cię na niebie?

Autor
Radosław Knesz – trener, doradca biznesowy w Inkubatorach Przedsiębiorczości
Kontakt w sprawie działalności nierejestrowanej, dotacji, pożyczek, leasingu oraz eksperymentu biznesowego

Zadzwoń lub napisz do nas i dowiedz się więcej:
531 117 774
kontakt@barmix.com.pl